Ik geef al langer workshops Pendelen. En toch was ik niet eerder op het idee gekomen om mijn ideale klant uit te pendelen.
Tot ik mijzelf een hele korte deadline had gesteld om binnen minder dan twee weken een complete nieuwe cursus te ontwikkelen. Voor wie ging ik het ontwikkelen? Welke taal en woorden spreekt deze doelgroep? Wat is hun niveau? Beginner, licht gevorderde of gevorderde cursisten? Eigenlijk kon ik niet verder voordat ik mijn ideale klant helder had.
Hoofdpijndossier
Mijn ideale klant is voor mij (en voor velen) een echte hoofdpijn dossier! Want helder kreeg ik het nooit. Kiezen voor een specifieke doelgroep is zo lastig.
Omdat ik weinig tijd had kwam op het lumineuze idee om mijn ideale klant dan maar uit te pendelen. Het had mij op persoonlijk vlak al zo goed geholpen, en ook met enkele vragen over mijn bedrijf. Dus waarom de gok niet wagen?
Zo gezegd, zo gedaan.
Mijn aanpak
Ik ben alle onderdelen die horen bij een ideale klant nagelopen. Je kent het wel zoals sector, leeftijd, hobby’s, interesses, angsten en verlangens. Bij elk onderdeel maakte ik een lijst van alle mogelijke opties die ik kon bedenken. En als ik niets wist, zocht ik het via google op.
Van de lijsten heb ik pendelkaarten gemaakt en deze vervolgens uitgependeld. En hoe gaaf was het om te zien dat ik heldere antwoorden kreeg. Als je pendel hard uitslaat bij een bepaalde optie, dan weet je dat je goed zit.
Kortom, wat mij bijna 1,5 jaar niet lukte en ik steeds maar voor mij uitschoof, daar had ik nu binnen amper 2 uur een helder beeld bij!
En wat bleek?
De doelgroep waarvan ik dacht dat het mijn ideale doelgroep was, was het niet!
Mijn ideale klant blijkt niet de spirituele vrouw te zijn (wat ik voorheen dacht), maar de zelfbewuste spirituele ondernemende vrouw die in haar kracht wil komen te staan en anderen wil dienen met haar gaven.
Hè hè, eindelijk kon ik gericht aan de slag om teksten te schrijven over mijn aanbod, diensten, advertentie en uiteraard de cursus zelf. ALLES werd hierdoor beter!
Niet gek dat mensen voorheen niet helemaal begrepen wat ik deed, want ik deed maar wat en schreef voor iedereen.
En nu? Nu maak ik overal lijstjes van en pendel al mijn business vragen uit.
Ben jij ondernemer en wil jij dit ook leren? Bekijk mijn 1-op-1 coaching waarin ik je dit leer in 6 weken tijd.